Osloskolens nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer
Et godt psykososialt miljø og et godt læringsmiljø forbygger mobbing og fremmer læring. Opplæringslovens §9A-1, beskrives elevenes rett til et fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring, mens opplæringslovens §9A-3, konkretiserer hva et godt psykososialt læringsmiljø er. Den handler primært om hvordan ansatte og elever oppfører seg mot hverandre og understreker de ansattes plikt til å gripe inn og undersøke saker der det er mistanke om mobbing og krenkende handlinger. Videre beskriver den rektors plikt til å behandle henvendelser fra foresatte eller elever etter bestemte saksbehandlingsregler. Opplæringslovens §9A-4 beskriver hvordan skolen plikter å arbeide kontinuerlig og systematisk for å oppfylle elevenes rett til et godt fysisk og psykososialt miljø. Dersom du som foresatt opplever at ditt barns læringsmiljø ikke er trygt er det viktig at du melder ifra til kontaktlærer om dette.