Strategisk plan

Elevenes faglige og sosiale læring og utvikling er sentralt i det strategiske arbeidet med ekstra fokus på ferdigheter i lesing. Vi skal drive systematisk resultatoppfølging for å sikre progresjon og læring ut i fra individuelle forutsetninger hos hver enkelt elev. Dette er fordi Lønnebakken er en skole med høye ambisjoner på elevenes vegne. Dette må skje i et trygt og forutsigbart læringsmiljø, der elever opplever inkludering faglig, sosialt og kulturelt. Utvikling av kommunikasjon, som for eksempel symbolforståelse, er forstått som et ledd i begynnende leseutvikling. Derfor er elever som anvender symboler som språk på det logografiske lesenivået i startfasen av leseutviklingen. Lesekompetanse for oss innebærer derfor et bredt spekter av ferdigheter som begynner med interesse for symboler, bilder og bokstavformer. Utvidelse av elevens ordforråd og begrepsapparat er sentralt i leseutviklingen. Vi ser på det som kritisk for våre ansatte å stimulere denne interessen hos våre elever i både formelle og uformelle undervisningssituasjoner. Med ord og begreper menes også symbolforståelse, tegn-til-tale, og andre alternative og/eller supplerende former som skal støtte manglende kommunikasjonsferdigheter. Lesefasene skolen tar utgangspunkt i er Spear-Swerling & Sternberg (1998) sin leseutviklingsmodell, anbefalt av Statped.

Måltall for indikatorene i Lønnebakken skoles strategiske plan gjelder elevene som har de individuelle forutsetningene for å gjennomføre de ulike kartleggingsprøvene. Da Lønnebakken skole er en spesialskole består den av få elever sammenliknet med ordinære skoler. Det vil si at resultatet til en elev vil få store utslag i resultatene, og resultatene må derfor sees i sammenheng med andre resultater.

Årets plan stiller store krav til alle skolens ansatte med tanke på forståelse, felles mål og gjennomføringsevne. Vi trenger et samlet profesjonsfellesskap som ser sammenheng mellom overordnede strategiske mål og egen praksis, og føler et eierskap til skolens strategiske arbeid.

Statped spesialpedagogisk leseopplæring s. 13 (Spear-Sweling & Sternberg 1998) https://www.statped.no/contentassets/fd7fecc289bb43c19f0d388c09f15495/statped_spesialpedagogisk_leseopplaering_web_4.pdf