Videregående skole

Hverdagslivstrening ved Lønnebakken legger til rette for praktisk opplæring, fordelt på avdelinger på Lønnebakken skole i Bredtvetvn. 4 og på Lønnebakken skole ved Groruddalen skole i Vestbyveien 13 (oppstart høst 2024).

Målet med programmet er å forberede elevene på overgangen til voksenlivet, enten det er på dagsenter, i bolig eller tilrettelagt arbeid. Elevene vil etter endt videregående opplæring få et kompetansebevis.

Elevene får sin opplæring i spesialbygde avdelinger, 1:1 og i mindre grupper. Avdelingen har fellesrom, musikkrom, sanserom, gymsal, mat og helse rom og de fleste elevene har sitt eget rom. På avdeling Groruddalen er det innredet to leiligheter, hvor eleven kan øve på praktiske ferdigheter med tanke på å kunne bo i egen leilighet som voksne. Skolen har fine uteområder som er tilpasset elevgruppen. Skolen har også en hytte i Sørkedalen som kan benyttes i opplæring, i tillegg til at elevene får svømmeopplæring på Nordtvet bad.

All videregående opplæring skal tilpasses evner og forutsetninger til den enkelte elev. Elevene på Lønnebakken skole har IOP i alle fag med kompetansemål som avviker fra nasjonale læreplaner. Kompetansemålene kan være knyttet til ferdigheter innenfor dagliglivets aktiviteter (ADL) på områder som for eksempel:

• Egenomsorg (kunne ta vare på seg selv, kropp og helse)
  • Kommunikasjon (kunne gjøre seg forstått og forstå andre)
  • Nærhet og samhørighet (ha kontakt med og tilhørighet til andre mennesker)
  • Praktiske ferdigheter (gå på butikken, lage mat)

Lønnebakken skole kan tilby bydelene kjøp av avlastningsplasser (AKS- tilbud) for våre elever på 8.- 13. trinn. Se nærmere informasjon under fanen Aktivitetsskolen.